Honda mühendisleri 1986 yılında insana en yakın robotu yaratmak için yola çıktılar. Hayalleri Dünya’nın ilk insansı robotunu yaratmaktı. Kulağa hoş ve kolay gibi gelse de, karmaşık insan hareketlerini yapabilen ve insanlara yardımcı olabilecek bir robot yaratmak hiç de kolay bir görev değildi. ASIMO 20 yıldan beri Honda mühendislerinin muhteşem çabası, özverileriyle birleşerek ve deneme yanılma yöntemleriyle geliştirildi.
Diğer bacağı da başarıyla yerleştirmeden önce ASIMO tek bacaklı olarak yürüyordu. İnsanların yaşadığı ortamlarda hızlı ve normal yürüyüş arasındaki ayrımın farkına varması için ilk hedef düşmemesiydi. Bir sonraki adım bu bacakları bir gövdeye bağlamak oldu. Dünya, Aralık 1996 yılında insansal gerçek hareketleri yapabilen ASIMO ile tanıştı. ASIMO’nun nasıl yaratıldığını görebilmek ve detaylı bilgi ve videoları izlemek için lütfen tarihçe sayfalarımıza göz atınız.
Tek bacaklı denemelerle başlayan serüven; basit komutları algılayıp yerine getirebilecek bir robota kadar uzandı. Günümüzde ASIMO, yüz haritası çıkararak bir kişinin topografik özelliklerini kaydedebiliyor. Daha önce gördüğü yüzlerden biriyle karşılaşınca ona selam verebiliyor. İnternete bağlanıp hava durumu ve haberler hakkında bilgi sahibi oluyor. Şimdilik müzelerde tur rehberliği yapıyor. Son yapılan geliştirilmelerle artık iki ASIMO birden aynı anda çalışabiliyor, insanlara sipariş ettikleri çay ve kahveleri sunabiliyorlar. Ama yakın bir tarihte çok daha fazlasını yapabilecek... Hayallerimizi ve ASIMO’yu yakından takip edebilmek için lütfen haberler ve teknoloji bölümlerine göz atınız.
TARİHÇE
Geçmiş
1986’da Honda mühendisleri yürüyen bir robot yaratmak için yola çıktılar. İlk modeller (E1, E2, E3) bir insanın yürüyüşünü taklit edebilecek bacaklar geliştirmek üzerine odaklanmıştı. Bir sonraki model serisi (E4, E5, E6) yürüme dengesi ve merdiven tırmanmaya odaklandı. Sonra dengeyi iyileştirmek ve işlerlik kazandırmak için robota bir baş, gövde ve kollar eklendi. Honda’nın ilk insansı robotu P1, 1.85 boyunda ve 175 kg. ağırlığında ve hareket yeteneği kısıtlı bir modeldi. P2, daha dostça bir tasarım ile, daha gelişmiş yürüme, merdiven inip çıkma ve kablosuz otomatik hareket etme yeteneğine sahipti. P3 modeli, 1.58 boyu ve 130 kg. ağırlığı ile daha da ufak tefekti.
Bugün
ASIMO’nun şimdilik sahip olduğu yetenekler, gerçekleşen bir rüyanın habercisi sanki. ASIMO düzgün olmayan eğimlerde ve yüzeylerde yürüyebiliyor, düzgünce dönebiliyor, merdiven çıkabiliyor, cisimlere uzanıp eline alabiliyor, ışıkları ve kapıları açıp kapayabiliyor. Basit sesli komutları anlayıp yerine getirme yeteneğinde de sahip olan ASIMO, seçilmiş bir grup insanın yüzlerini tanıyabiliyor, kamera gözlerini kullanarak çevresinin haritasını çıkarabiliyor ve sabit cisimleri kaydedebiliyor. ASIMO aynı zamanda yolunun üzerindeki yayalara yol verip, yürümek için yolun açılmasını bekliyor.
Gelecek
Günümüzde ASIMO, müzelerde tur rehberi ve Japonya’daki yüksek teknoloji şirketlerinde bir karşılayıcı olarak görev yapmakta. Fakat gelecekte ASIMO muhtaç durumda olan her tür insan için bir çift göz, kulak, el ve ayak görevi yapabilecek. Bir gün ASIMO yaşlılara ya da yatağa veya tekerlekli sandalyeye bağlı insanlara yardımcı olmak gibi önemli görevlerde kullanılabilecek. ASIMO yangınla mücadele veya toksik atıkları temizleme gibi insanlar için tehlikeli olan bazı işlerde de karşımıza çıkacak.
EO (1986)
Honda mühendisleri 1986 yılında insana en yakın robotu yaratmak için yola çıktılar.
Serüven insan yürüyüşünü taklit edebilecek bacakları yaratmak üzere başladı. Diğer bacağı da başarıyla yerleştirmeden önce Asimo tek bacaklı olarak yürüyordu. Tek bir düz çizgi üzerinde adımları arası beş saniye sürüyordu. Yürüme hızında artışın eğilimli yüzeylerde olduğu gözlemlendi. Araştırmalarda bunun üzerine gidildi.
E1 – E2 – E3 (1987 – 1991)
İnsan yürüyüşünü tüm detaylarıyla araştılıp analiz edilen çalışmaya ek olarak, hayvanların ve diğer türlerin yürüyüşleri de eklendi. İlk prototip olan E1 saatte 0.25 km hızla yürüyebiliyordu.
E2 üzerindeki çalışmalar hareket ve yer kabiliyetini eklemek üzerinde oldu. E3’te normal insan yürüş hızı olan saatte 3 km hızına ulaşıldı.
İnsanların yaşadığı ortamlarda hızlı ve normal yürüyüş arasındaki ayrımın farkına varması için ilk hedef düşmemesiydi.
E4 – E5 – E6 (1991 – 1993)
E4’ün diz boyunu 40 cm yükseltilerek hızı arttırıldı. E5 ile birlikte bağımsız hareket edebilen prototip tamamlamış oldu. İki bacağını da kullanabiliyor, düz yüzeylerde ve ardından gelen eğilimli yüzeylerde nasıl adım atacağını seçebiliyordu. E6’da merdivenleri inip çıkmasını ve eğimlerde de bağımsız hareket edebilmesini sağlandı.
Bir sonraki adım bu bacakları bir gövdeye bağlamak olacaktı.
P1 – P2 – P3 (1993 – 1997)
P1 görüntüsüyle insana benzeyen ilk prototiptir.
Bilgisayara bağlı olan bir sistemle yönetilmekte olan P1, kapı tokmağını tutup döndürebiliyor,nesneleri kaldırıp, taşıyordu. Araştırma kollar ve bacaklar arasındaki koordinasyonun sağlanmasıyla başarılı hale geldi.
Dünya Aralık 1996 yılında insansal gerçek hareketleri yapabilen robot P2 ile tanıştı. Gövdesine kablosuz kumanda mekanizması, motor sürücüleri, pil, telsiz radio ve diğer gerekli cihazları yerleştirildi.
1997 Eylül’ünde, P3 boyutunda ve ağırlığında geçirdiği evrim sonucunda keyifli bir robota dönüştü. 1.58 boyu ve 130 kg ağırlığı ile ufak tefek hali ile insan ortamına en uygun hale geldi.
Asimo (2000)
Yürüyen teknolojinin artık bir adı var: ASIMO
Mühendislerin yeni sorusu “ASIMO’nun yeteneklerini insanların yararına nasıl kullanabiliriz?” oldu. Basit sesli komutları anlayıp yerine getirebiliyor. Şimdilik müzelerde tur rehberi ve bazı kurumsal firmalarda karşılayıcı olarak kullanılmakta.
Asimo (2005)
ASIMO sürekli olarak geliştirildi. 2005 yılı içinde mobil versiyonu üretildi. ASIMO koşabiliyor, koşarken dönebiliyor ve basit resepsiyon görevlisi işlerini yürütebiliyor. Peki bundan sonrası için ne düşünülüyor? ASIMO için düşlenen “düşünebilen bir beyin”. Yani, çevresinden etkilenerek öğrenecek ve hissedebilecek bir robot.
TEKNOLOJİ
ASIMO’nun Teknik Özellikleri
ASIMO’yu yapmak Honda mühendisleri için inanılmaz bir mücadeleydi. Güçlü bilgisayarlara ve karmaşık yazılımlara ek olarak, ASIMO aslında birçok bilimsel sahanın (matematik, fizik -devinimle ilgili; anatomi - insan bedeninin yapısıyla ilgili...) ortak alanda kullanılmasını ve araştırmaların geleceğini simgelemekte.
Diyazn konsepti
Robota, insan yaşam alanında rahatlıkla iş görebilmesine izin veren ve arkadaş canlısı olabileceği bir boyut seçildi. Kapı tokmağına uzanabileceği, kolu çevirebileceği, servis masasını taşıyabileceği ve masa üzerinde işlem yapabileceği en ideal boyut tespit edildi. Honda en ideal boyun 120cm olduğunda karar kıldı.
Yürüyüş
Şu anki zekasına, gerçek zamana ayak uydurabilme teknolojisine kadar, sürekli talimatlar değişti ve ani manevralara kararlı cevaplar vermesi beklendi. Bu süre içinde ise ASIMO doğru hızı, manevrayı ve adımı bulana kadar sürekli yürüdü.
Erken döneminde, düzgün yürüyüşü, dönüşü, hassas duruşu elde etmek için geçiş süresince farklı modeller kullanıldı. Bu dönemde kazanılan tecrübe iki farklı yürüyüş modelinin çıkmasına sebep oldu: Düzgün yürüyüş ve dönüşler.
İleri iki ayaklı yürüme teknolojisi, ASIMO’nun sürekli yürümesini sağlayarak daha esnek bir yürüme şekline izin veriyor ve ani hareketlere karşı ASIMO’nun daha dengeli olmasını sağlıyor.
Operasyon ve Zeka
Tek bir kumanda merkezinden kontrol edilebilen ASIMO aynı zamanda kollarını sadece 20 derece açabiliyordu. Ancak kollarının açısı 105 dereceye kadar yükseltildi. Böylece esnek hareket edebilme kabiliyetini kazanmış oldu.
Aynı zamanda ASIMO üzerindeki hafızaya önceden programlanmış, İngilizce verilen basit ses komutlarını algılayıp yerine getirebiliyor. Ses Tanıma fonksiyonunun performansını arttırmak için bireysel sesler de kaydediliyor.
ASIMO yüz haritası çıkararak bir kişinin topografik özelliklerini kaydediyor. Aynı yüzü bir daha gördüğünde hafızasındaki verilerle karşılaştırarak eşleştirme yapıyor. Eğer daha önce gördüğü biriyse ona özel bir selamla karşılık veriyor.
İnternete bağlanabilen ASIMO hava durumu ve haberler hakkında soruları cevaplayabiliyor. Güncel hava durumu ve haber raporlarına bağlanabiliyor.
HABERLER
ASIMO, İsviçre’nin 30. Uluslararası Sıcak-Balon Festivalinde Göklere Yükseldi
Geçtiğimiz günlerde ASIMO, İsviçre’de küçük bir kasaba olan Château-d´Oex’i ziyaret ederek dünyaca ünlü Uluslararası Balon Festivalinin 30. yılını kutladı ve Honda’nın gelişmiş teknolojisini sergiledi. Bu, yeni ASIMO’nun bir Alpler ülkesine ilk seyahatiydi ve bu ziyarette ayrıca yerel okul çocuklarına özel bir sunum da yapıldı. Bu yıl Honda, sayıları 100’ü aşkın diğer balonlara eşlik eden üç görkemli sıcak-hava balonu ile İsviçre Alp’lerinde semadaki yerini aldı. Bu organizasyonda ayrıca, Honda’nın hayal tutkuları gösterildi ve şirketin kurucusu olan ve gizli hayali uçmak olan Soichiro Honda şereflendirildi.
100 değişik balonun yer aldığı festivale 3 değişik balonla katılan Honda, “Kanatlı Balon” konseptiyle motosikletlerini ve 2 değişik ASIMO balonuyla da ileri teknolojisini simgeledi.
Yerel okullardan katılan çocuklar hem ASIMO balonlarını görmüş oldu hem de ASIMO’nun onlara özel eğitimsel sunumunu izleme fırsatını yakalamış oldular.
Her yıl küçük bir kasaba olan Château-d´Oex’e 30.000’in üzerinde meraklıyı çeken Uluslararası Balon Festivali’ne Honda 3 yıldır katılım sağlıyor.
Asimo takım çalışmasında
Honda Motor Co. Ltd, Asimo’nun insanlar ve diğer Asimolar ile bağımsız olarak birlikte çalışabilmesini mümkün kılacak bir dizi yeni teknolojiyi Japonya’da tanıttı. Geliştirilen yeni teknolojiler, gerçek yaşam ortamlarında kullanılabilecek insansı robot geliştirme konusunda Honda’yı bir adım ileri götürüyor.
Asimo teknolojileri ile bir adım daha ileride
• Asimo, insansı robotların görevlerini ve işlerini paylaşarak insanlarla kesintisiz hizmet sağlamasını mümkün kılan yeni bir siteme sahip. Örneğin, eğer bir Asimo şarj ediliyorsa, diğer Asimo devreye girerek verilen görevleri gerçekleştirebiliyor.
• Asimo’nun gerektiğinde kendi pilini otomatik olarak şarj edebilmesini sağlayan yeni eklenmiş bir fonksiyonu da bulunuyor.
• Geliştirilen teknolojilerin bir diğeri ise Asimo’nun, yaklaşan kişilerin hareketlerini öngörerek geriye adım atmak, yolu açmak ya da yürümeye devam etmek arasında karar verebilmesini, böylece engelleri aşabilmesini sağlıyor.
• Asimo akıllı teknolojisi sayesinde tepsi taşıma ve el arabası itme görevlerini de gerçekleştirebiliyor.
Asimo, sahip olduğu yeni teknolojilerin test edilmesi amacıyla 12 Aralık-31 Ocak 2008 tarihlerinde Honda’nın Aoyama’daki Genel Müdürlüğü’nde misafirlere hizmet sunacak. Honda bu süre içinde, Asimo’nun ziyaretçilere kılavuzluk etme ve içecek sunma becerisi üzerine çalışacak ve gerçek yaşam ortamında çalışmak konusundaki olası zorlukların üstesinden gelmeye çalışacak.
Honda, tamamen yeni, daha gelişmiş fiziksel olanaklara ve akıllı teknolojilere sahip Asimo’nun 2005 yılında tanıtılmasının ardından Ar-Ge alanındaki çalışmalarını akıllı teknolojiler alanında yoğunlaştırmıştı.
İçecek sunmak için birlikte çalışan iki Asimo
Yeni birlikte çalışma fonksiyonu
Birden fazla Asimo’nun birlikte çalışmasını gerektiren durumlarda, her bir Asimo’nun mevcut durumu ile ilgili bilgiler, ağa bağlanmış Asimo’lar arasında sürekli olarak karşılıklı aktarılıyor ve görevler en etkin şekilde paylaşılıyor. Başka bir deyişle, öncelikle her bir Asimo’nun mevcut konumu ile görevlerin gerçekleştirilmesi gereken yerler arasındaki mesafe hesaplanıyor. Daha sonra, kalan pil seviyeleri de dikkate alınarak görevlerin, Asimo’lar arasındaki zaman açısından en etkin bir biçimde nasıl paylaşılacağı belirleniyor. Bu karara göre her bir Asimo görevini yerine getiriyor.
Yoldan çekilme fonksiyonu
Asimo, göz kamerası aracılığıyla gelen insanları belirliyor, hareket yönünü ve hızı hesaplıyor, gerçekleşecek olan hareketleri öngörüyor ve diğerlerinin hareketlerini engellememek adına en uygun yolu seçiyor. Yeterli alan bulamadığında Asimo geriye çekilerek yolu açıyor.
Bağımız pil şarj fonksiyonu
Asimo’nun bağımsız şarj işlevi için yeni bir pil şarj istasyonu geliştirildi. Asimo, kalan pil belirli bir seviyenin altına düştüğünde, durumu otomatik olarak belirleyerek en yakın boş şarj istasyonuna gidiyor ve pilini ayakta konumda şarj edebiliyor.
Asimo’nun Türkiye’den konukları var
Honda Türkiye, Milli Eğitim Bakanlığı ve (JICA) Japon Uluslararası Ortaklık Ajansı’nın düzenlediği 1. Robot Yarışması’nın ana sponsoru oldu. Yarışmada İzmir Bornova Seyit Sanlı Anadolu Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi, gösterdiği üstün başarı ile kazandığı Honda özel ödülü olan bir haftalık Japonya seyahatini 29 Mayıs-5 Haziran tarihinde gerçekleştirecek.
1. Robot Yarışma’sında serbest kategoride “Robo-transporter” projesi ile birinciliği kazanan İzmir Bornova Seyit Sanlı Anadolu Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi öğrencilerinden Ateş Gökdemir, Nesibe Çalışkan ve Fatih Atalay, öğretmenleri Timuçin Girgiç ve Çağdaş Özdemir ile birlikte Honda’nın sponsorluğunda bir haftalık Japonya seyahati kazandılar.
Kazanan takım 29 Mayıs - 5 Haziran tarihinde gerçekleşecek Japonya seyahatinde, Honda Merkez ofisini ziyaret etme ve Honda’nın insansı robotu ASIMO ile tanışarak birlikte hatıra fotoğrafı çektirme fırsatı yakalayacak. Ayrıca gezi boyunca Honda teknolojisini öğrenme fırsatını ve Japonya’nın tüm güzelliklerini de görme şansını bulacaklar.
Honda Türkiye Genel Müdürü Katsumi Sawai, konu ile ilgili yaptığı açıklamada “Honda mühendisleri 1986 yılında, insanla mükemmel bir uyum içinde çalışabilen robotlar üretmek amacıyla çalışmalara başladılar. Her üretilen robotun anahtar sözcükleri ‘zeka ve hareketlilik’ti. Bu amaçla yola çıkan Honda mühendisleri ASIMO’yu yarattı. Honda Türkiye olarak, gençlerimizin bu alanda yaratıcılıklarını desteklemiş olmaktan gurur duyuyoruz. 1. Robot Yarışması’nın birincileri olan İzmir Bornova Seyit Sanlı Anadolu Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi’ni de başarısından dolayı tebrik ediyor ve keyifli bir Japonya gezisi diliyoruz” dedi.
Asimo Avrupa Parlamentosunda
Honda’nın insansı robotu ASIMO, 25.01.2005’te Avrupa Topluluğu Komisyonu Üyeleri ile Avrupa Parlamentosu’nda tanışarak tarihi bir toplantıya imza attı. Honda yetkililerinin parlamentoya yaptığı kapsamlı sunumda, sadece ASIMO’nun sahip olduğu merdiven inip çıkabilme gibi hareket kabiliyetlerinin yanısıra, insansı robot gelişimleri ve topluma olan faydaları anlatıldı. Sunumu Honda Araştırma Enstitüsü’nün başkanı Prof. Dr. Edgar Koerner yaptı.
Parlamentodaki toplantı, Avrupa Komisyonunun bu ayın başında yaptığı RobotCub projesine fon ayırma duyurusuna rastlıyor. Projenin amacı nörobilim ile ilgili ve insansı robot bilimi alanındaki araştırmaların Avrupa’da yapılması. ASIMO bu projeden tamamen ayrı tutuluyor. Bu da Honda’nın bilim ve araştırma alanındaki teknolojisinin ne kadar ilerlemiş olduğunu gösteriyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder